Danske kunstnerbøger får international bogdesignpris

Soelvmedalje_Louise-Hold-Sidenius_web

Blandt prismodtagerne i år er den danske grafiker og bogdesigner Louise Hold Sidenius. Hun modtager en sølvmedalje for sit layout af bogen Danske kunstnerbøger.

 

Louise Hold Sidenius modtager sølvmedalje for sit design af bogen Danske Kunstnerbøger/Danish Artists’ Books.

”Best Book Design from all over the World”-priserne er uddelt af tyske Stiftung Buchkunst siden 1963.

Valgt ud af 585 bidrag fra 30 lande
Prisen tildeles på baggrund af en international udvælgelsesproces. Nationale priskomiteer fra 30 lande har således udvalgt de i alt 585 bøger, som juryen har kunnet vælge imellem. I Danmark er det Foreningen for Boghåndværk, der har stået for udvælgelsen af de danske bidrag. Ud af disse 585 udgivelser har juryen tildelt følgende priser: 1 gulddiplom, 1 guldmedalje, 2 sølvmedaljer, 4 bronzemedaljer og 5 æresbeviser (Honorary Appreciations).

Om ”Best Book Design from all over the World”
Danmark har også tidligere modtaget anerkendelse fra ”Best Book Design from all over the World”. Blandt andet i 2000, hvor Jens Bertelsen fik bronzemedalje, og i 2012, hvor trykkeriet Narayana Press modtog et særligt diplom med udmærkelse for deres arbejde med vinderbogens repro og trykning (J.H. Engström: La Résidence, svensk udgivelse).

Se de øvrige vindere og læs mere om ”Best Book Design from all over the World” her.

 

Juryens motivation for at tildele sølvmedalje for Danske Kunstnerbøger/Danish Artists’ Books:

”The first compendium of Danish artists’ books with such a crude cover? Even as a general write-up its design is somewhat understated. The large format and the fat book body certainly don’t stand in the way of its intended role as a source identifier.

 From the first touch the reader is able to orient himself between the two main parts of the volume: in the front part, each of the 16-page sections of the thick uncoated paper are covered by a sheet of glossy paper, which has been stitched in, so that the truncated, printed picture panels are immediately visible. They impart rhythm to this historic-theoretical part, irrespective of the text flow. The lines appear in two columns, suitably interleaved, in a bold type area whose side brackets are narrower than the column spacing. Intermediate headings, footnotes and captions of the black and white photographs are divided sparingly but effectively by indents. The back part of the book introduces the individual artists; their works are now printed in colour on the rough text paper. Equally striking and audacious is the bold, partly polygonal framing of the illustrations. Pleasantness is never the principle in the very personal, sometimes anarchic medium of books about artists. And this might actually be the aesthetic message of the cover.”

 

Om Louise Hold Sidenius
Louise Hold Sidenius (f. 1975) er uddannet grafisk designer fra Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, og Werkplaats Typografie, Arnhem. Hun er stifter af forlaget, udstillings- og trykværkstedet Officin og arbejder derudover som freelance grafisk designer. Louise Hold Sidenius har været kurator på kunstnerbog-udstillingerne “Art+Text” (Overgaden, 2011), “Danish Artists’ Books – The Exhibition” (Overgaden, 2013).

Officin har i øvrigt netop modtaget støtte fra Statens Kunstfond til det formål at skabe en lokal platform, hvor internationalt arbejdende – danske som udenlandske – grafiske designere, kan fortælle om, udstille, trykke og udgive deres projekter. Officin arbejder for at udvide forståelsen af den grafiske designers rolle i publikationssamarbejder og undersøge hvordan grafisk design og tryk kan fungere på egne præmisser.
Læs mere på www.officin.com

 

Om vinderbogen
Danske Kunstnerbøger / Danish Artists’ Books er udgivet i et samarbejde mellem MØLLER og tyske Verlag der Buchhandlung Walther König.

Grafisk design: Louise Hold Sidenius
Visuelt koncept: Louise Hold Sidenius og Marianne Vierø
Redaktion: Thomas Hvid Kromann, Louise Hold Sidenius, Maria Kjær Themsen og Marianne Vierø
Læs mere her.


“… værket ’Danske kunstnerbøger’, (…) er præcis så excentrisk-fornøjet en publikation, som genstandsfeltet lægger op til. Det udmærker sig ved selve kortlægningen af området, men nok så meget ved skribenternes store indsigt. (fem hjerter)
– Jes Stein Pedersen, Politiken

“Danske Kunstnerbøger er et stykke fremragende og ganske uundværlig kulturhistorie, der inddæmmer nyt og vigtigt land i samtidskunsten.”
– Lisbeth Bonde, Kunsten.nu